Kényes téma: menstruáció | Hogyan mondjam el? #1

#1
A lányoknál igen kényes téma a menstruáció, főleg serdülő tinédzser korban. Nem tudod, hogyan mondd el anyukádnak? Ugyanis nagyon sok olyan kishölgy van, aki nem tudja megfogalmazni a mondanivalót az anyukájával szemben. 

Ezért úgy döntöttem, hogy csinálok egy mini sorozatot ebből a témából. Szóba jön majd az is, hogy melyik a jobb; tampon, vagy betét, stb-stb. 

girl, summer, and sea kép

Én 11 éves voltam, amikor megjött. Anyukám tudott róla, ugyanis a kishúgom akkor 7 éves volt, éppen fürdött, én pedig úgy éreztem, mintha nagyon pisilnem kéne. Akkor hirtelen megindult belőlem a vér (jaj de hülyén hangzik), és rohantam a mosdóba. Húgom értetlenül nézett, hogy az mi?! És mondtuk neki, hogy leöntöttem a nadrágom szörppel. :D 

Így anya tudott róla, segített, hogy hogyan kell a betétet a bugyira helyezni. Szerintem nem túl jó, ha az ember koránérő típus (én ilyen vagyok), mert gyerekszemmel másképp éli át a dolgokat. Ha értitek, hogy mire gondolok. Legyen szó akármiről, nem csak a menstruációról.

Sajnos én nagyon rosszul viseltem, elképesztően frusztrált, hogy a bugyimon volt egy izé, kényelmetlen volt, és azokon a napokon szörnyen hisztis voltam. Most 16 éves vagyok, százszor jobban viselem már a piros betűs napokat.

-----------------------------------------------------------------------------

A legtöbb embernek 12-13 éves korában jön meg, de van akinek már 11 évesen, és van akinek majd csak 13 éves kora után. Ha jól tudom, akkor 14-15 éves korig mindenképp meg kell jönnie, és általában 4-5 napig tart a vérzés.

A pláne az egészben, hogy én azt hittem ezentúl mindennap menstruálni fogok. :D Szerencsére nem így van.

NAGYON FONTOS (!), HOGY mindig legyen nálad betét. 

Miért? Azért, mert bármelyik pillanatban megjöhet. Lehet, hogy előtte fájni fog a hasad (és nem, nem úgy, mint mikor éhes vagy), de lehet, hogy egyáltalán nem fogsz érezni semmit.

Az a legrosszabb, ha olyan helyen jön meg, amikor nem tudsz elmenni mosdóba. Na az szörnyű. Sajnos az ilyen helyzetre nem tudok semmi tanácsot. :( A legjobb, ha rögtön keresel egy mosdót a közelben, vagy egy közeli ismerősnek felcsörögsz, hogy sürgősen mosdóba kell menned. 

Ha az iskolában jön meg, az még a jobbik eset. Ha a tanóra kellős közepén, az már nem annyira, de odamész a tanárhoz, és szépen kikéredzkedsz. 


Viszont anyukádnak hogy mondd el? 

Könnyen és gyorsan. Anya, megjött a menzeszem. Anya, megjött. Anya, most már én is nagylány vagyok

Ez egy teljesen normális és TERMÉSZETES dolog, (majdnem) minden nővel megtörténik, ráadásul minden hónapban. Anyukád azért van, hogy segítsen amiben csak tud. Úgyhogy embereld meg magad, és ha már hivatalosan is nagylány vagy, akkor viselkedj is úgy! 

Eleinte lehet, hogy kényes téma lesz, de egy idő után 'belejössz'. :D De tényleg ne titkold el az édesanyád elől, mert bármi van, akkor ő tud reális választ és korrekt segítséget nyújtani. :) 


Tudom, ez a bejegyzés kicsit szokatlan tőlem, de úgy gondoltam, hogy itt az ideje. A menstruáció egyébként is nagyon kényes dolog, kevesen írnak róla, főleg bloggerek, én viszont szeretnék. Mert van rossz, és jó tapasztalatom. Úgy érzem, hogy tudok olyan információkkal szolgálni, ami az emberek segítségére lehet.  Szóval ez a kis sorozat most menni fog addig, amíg a szóból, billentyűzetből és áramból ki nem fogyok. :) 

xx, Dorina












Megjegyzések

  1. Nekem anno 13 évesen jött meg. Hála égnek, addigra mind otthon, mind az iskolában megtörtént a felvilágosítás, így nem volt meglepetés a dolog. Sőt, a suliban több könyvet és persze egészségügyi csomagot is kaptunk. Bár tény, hogy a görcs nem a legjobb, főleg, ha nagyon erős. Pláne, ha a görcsoldó sem használ. És igen, jó tanács, hogy mindig legyen nálad betét, vagy tampon. Bár egy idő után úgyis beáll, hogy kb. mikor jön meg, így fel tudsz készülni.

    Egyébként hasznos cikksorozatnak tartom, mert az ilyesfajta tabutémákról nem igen mernek az emberek beszélni. Persze, hogy kínos, kellemetlen, de hozzátartozik a természetes emberi dolgokhoz, mint a szex, vagy a terhesség.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos én nem emlékszem, hogy nálunk lett volna ilyesmi. Persze 7-8. évvégén vagy évközben már nem tudom pontosan az osztályfőnök említett dolgokat róla, meg hogy nála mindig van, kérhetünk tőle nyugotan. De konkrét felvilágosítás nem volt, majd csak 8. évvége környékén biosz órán. :) Szerintem kicsit elkéstek vele.

      És elég sok iskola van, ahol a felvilágosítás nem történik meg. Éppen ezért rajzolódott ki a fejemben ez a témakör, hogy akik nem mernek otthon puhatolózni, azokat arra ösztönözzem hogy merjenek. És hogy a saját véleményemet, tapasztalatomat leírjam, hátha valakinek segítségére válik. :)

      Törlés
  2. Elég baj, hogy az iskolában (is) elég későn beszélnek ezekről a dolgokról. Hallottam már olyan esetet is, hogy a lánynak 9 évesen jött meg, na szegény semmit sem tudott a menstruációról, azt hitte, hogy betegsége van. Jobban belegondolva én is megijedtem volna, ha jó előre nem világosítanak fel. 8 évesen 'világosultam meg', azután pár évre rá nyilván nem lepett meg a vér.. Úgy gondolom nem lehet elég korán felvilágosítani a fiatalokat, főképp, hogy manapság már a 6 évesek is az interneten nőnek fel. A neten kívül a TV-ben is elég nemi témáról hallhatunk, így nem csoda, ha egy kisgyerek megkérdezi; "- Mi az a tampon, miért van a néninek hüvelygombája, és miért kell óvszer a két egymásra mosolygó fiatalnak?" Tabuként kezeljük ezeket a természetes dolgokat, holott nem kéne. Én speciel egyáltalán nem gondolom tabunak a témát, gondtalanul beszélgetek erről másokkal, felvállalom a gondolataimat.
    Jó ötlet volt megírnod ezt a posztot, és csak azt tudom mondani, hogy csak így tovább! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, sajnos ez így van, most voltam 9. osztályos, és volt nálunk a védőnő. Beszélt erről arról, szóba jött a menstruáció, kaptunk betétet, de ezzel baromira elkéstek már, és ez felháborító. A szexről pedig azt mondta, hogy jövőre esik szó, holott van olyan osztálytársam, aki már nem szűz. Persze ez nem meglepő, és ha normálisan a szüleivel megbeszéli akkor oké, de szerintem már réges régen fel kellett volna világosítani minket, akkor talán kevesebb baleset lenne... :D
      Köszönöm, örülök hogy így látod! :)

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

#DIY Valentin napi ajándék - 56 dolog amit szeretek benned

Hello, December - Ötletek karácsonyra *Open When levél*

Open When - ötletek